Regulamin Zarządu Polskiego Towarzystwa Astrologicznego
- 1 Postanowienia ogólne
- Zarząd Polskiego Towarzystwa Astrologicznego jest organem zarządzająco-wykonawczym Towarzystwa:
- a) kieruje całokształtem działalności Towarzystwa w okresie pomiędzy posiedzeniami Walnego Zebrania,
- b) działa na podstawie Statutu, uchwał Walnego Zebrania Członków oraz niniejszego regulaminu,
- c) zajmuje się pozyskiwaniem funduszy na działalność statutową Towarzystwa,
- d) reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz,
- e) za swoja pracę odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd wybierany jest przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym w obecności ponad połowy ogólnej liczby członków i liczy od 3 do 7-u osób.
- W skład Zarządu wchodzą: prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik i członkowie.
- Prezes i pozostali Członkowie Zarządu wybierani są na Walnym Zebraniu.
- Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swojego grona wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
- Kadencja Zarządu trwa 4 lata i kończy się z chwilą wyboru nowego Zarządu przez Walne Zebranie Członków.
- Jeżeli w trakcie trwania kadencji zmniejszy się liczba członków Zarządu pochodzących z wyboru, to władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa.
- Liczba osób dokooptowanych do Zarządu nie może przekroczyć ½ liczby członków pochodzących z wyboru.
- Jeżeli powyższy warunek jest niemożliwy do spełnienia , zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
- Do ważności składania oświadczeń woli dotyczących spraw majątkowych Towarzystwa, zawierania umów i udzielania pełnomocnictwa, wymagane są podpisy Prezesa Zarządu i Skarbnika, działających łącznie lub dwóch Członków Zarządu działających łącznie w tym Prezesa lub Skarbnika.
- 2 Zadania Zarządu
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków.
- Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i innych aktów normatywnych w tym regulaminów.
- Opracowywanie i przedstawianie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności po zakończeniu roku obrachunkowego.
- Prowadzenie spraw związanych z bieżącą działalnością Towarzystwa.
- Określenie szczegółowych kierunków działania.
- Uchwalanie regulaminów przewidzianych w Statucie.
- Podejmowanie uchwał w sprawach nabycia lub zbycia majątku ruchomego i nieruchomego.
- Zawieranie umów o współpracy z innymi organizacjami i instytucjami.
- Zarządzanie majątkiem i sprawami Towarzystwa oraz spełnianie swoich obowiązków przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa oraz postanowień Statutu, uchwał Walnego Zebrania i regulaminów.
- Wykonywanie zaleceń organu przeprowadzającego kontrolę.
- Udzielanie kontrolującym oraz Walnemu Zebraniu wyczerpujących wyjaśnień wraz z przedstawieniem wszelkich dokumentów i innych materiałów dotyczących przedmiotu kontroli Towarzystwa.
- Opracowywanie sprawozdań z działalności Towarzystwa za okres sprawozdawczy i składanie ich na Walnym Zebraniu Członków.
- Przekładanie Walnemu Zebraniu Członków do rozpatrzenia i zatwierdzenia planu finansowo-ekonomicznego oraz programu działalności gospodarczej Towarzystwa (jeżeli takowa jest prowadzona przez Towarzystwo) – zaopiniowanych uprzednio przez Komisję Rewizyjną.
- 3 Kompetencje i obowiązki Zarządu
- Przygotowywanie niezbędnych materiałów, projektów uchwał, regulaminów, apeli i oświadczeń Walnego Zebrania.
- Proponowanie zmian w Statucie Towarzystwa.
- Proponowanie kandydatów do władz Towarzystwa w wyborach uzupełniających.
- Udzielanie wszelkich wyjaśnień w zakresie przedstawionego sprawozdania i prowadzonej działalności, jak również:
- a) postawienia Towarzystwa w stan likwidacji i jego rozwiązania,
- b) przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa,
- c) wyznaczenie likwidatora i określenia jego zadań i kompetencji.
- W uzasadnionych przypadkach organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej.
- 4 Kompetencje Zarządu w sprawach członkowskich
- Przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa na zasadach określonych w Statucie.
- Podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków zwyczajnych i wspierających.
- Przyjmowanie oświadczeń członków o wystąpieniu z Towarzystwa
- Wykluczanie członków z Towarzystwa z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa lub działania na szkodę Towarzystwa.
- Skreślanie z listy członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa zalegających ze składkami za okres dłuższy niż 12 miesięcy.
- Występowanie do Walnego Zebrania z wnioskami we wszystkich innych sprawach członków i Towarzystwa.
- 5 Zebrania Zarządu
- Zebranie Zarządu zwołuje Prezes bądź osoba przez niego upoważniona z własnej inicjatywy albo na wniosek któregokolwiek z Członków Zarządu.
- O dacie godzinie, miejscu i porządku zebrania zawiadamia się wszystkich Członków Zarządu nie później niż 2 tygodnie przed posiedzeniem.
- Z ważnych powodów zebranie może być zwołane bez zachowania dwutygodniowego terminu powiadomienia.
- Porządek obrad zebrania ustala Prezes lub zwołujący zebranie, uwzględniając wnioski Członków Zarządu złożone w terminie nie krótszym niż jeden tydzień przed planowanym terminem posiedzenia.
- W zebraniach mogą brać udział z głosem doradczym przewodniczący komisji rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek oraz goście zaproszeni przez Prezesa Towarzystwa.
- Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Prezes i jeden z Członków Zarządu obecnych na zebraniu.
- Protokół zawiera:
- a) datę posiedzenia,
- b) imiona i nazwiska oraz funkcje Członków Zarządu i innych osób obecnych na zebraniu,
- c) porządek obrad,
- d) krótki opis przebiegu dyskusji,
- e) numery i tytuły podjętych uchwał,
- f) liczbę oddanych głosów za poszczególnymi uchwałami,
- g) zdania odrębne dla podjętych uchwał,
- h) złożone do protokołu oświadczenia i wnioski.
- Z posiedzenia Zarządu odbytych na odległość przy wykorzystaniu elektronicznych środków przekazu, każdy z członków biorący czynny udział w zebraniu, potwierdza swoje uczestnictwo drogą elektroniczną.
- Zarząd prowadzi rejestr uchwał.
- Decyzje Zarządu Towarzystwa podejmowane są w drodze uchwały w głosowaniu jawnym, większością głosów , przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.
- Głosowanie tajne zarządza się na żądanie zgłoszone przez któregokolwiek Członka Zarządu.
- W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
- W przypadku konfliktu interesów Towarzystwa z interesami poszczególnego Członka Zarządu, Członek ten powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzygnięciach takiej sprawy i żądań zaznaczenia tego w protokole.
- W przypadku niezastosowania się Członka Zarządu do wymogów zapisów statutowych, Zarząd jest obowiązany dla dobra Towarzystwa wyłączyć tego członka od udziału w posiedzeniu Zarządu.
- 6 Obowiązki osób pełniących funkcje w Zarządzie
- Prezes Towarzystwa kieruje pracami Zarządu i reprezentuje Towarzystwa na zewnątrz.
- Sekretarz organizuje pracę Zarządu i pilnuje realizacji przyjętych zadań oraz prowadzi dokumentację posiedzeń Zarządu.
- Skarbnik odpowiada za sprawy finansowe oraz zbieranie składek członkowskich.
- Członkowie Zarządu wykonują zadania według podziału dokonanego przez Prezesa oraz wynikające ze stosownych przepisów prawnych: ze Statutu, uchwał Walnego Zebrania Członków i Zarządu oraz regulaminów.
- 7 Walne Zebrania Członków Towarzystwa Zarząd zwołuje:
- W terminie i w sposób określony w Statucie.
- Z własnej inicjatywy.
- Na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
- Na żądanie Komisji Rewizyjnej.
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia go przez Zarząd Towarzystwa.